De Mange Intelligenser, Howard Gardner
I Skovbrynets Børnehus er den pædagogiske hverdag og de fysiske rammer bygget op omkring Howard Gardners teori om De Mange Intelligenser.
Gardners tanke er et opgør mod tidligere tiders tanke om, at man kun var ”noget”, hvis man var god til sprog eller matematik (sproglig og matematisk intelligens). Gardners filosofi er derimod, at alle mennesker rummer flere intelligensformer, og at vi hver især har et eller flere styrkeområder.
For os i Skovbrynet handler det om, at alle er gode til noget, og alle har særlige styrker og ressourcer.
Vi tror på, at man oparbejder et solidt personligt fundament og styrker selvtillid og selvværd, når man får lov til at udfolde sig – og blive anerkendt for sine særlige forcer (intelligenser). Man trives og udvikler sig, når man har mulighed for at beskæftige sig med det, man er god til og brænder for.
Denne pædagogiske/psykologiske teori afspejler det overordnede pædagogiske og menneskelige synspunkt, som Skovbrynet er bygget op omkring, og det åbner samtidig op for en spændende og udviklende hverdag, der tilgodeser det enkelte barns kompetencer, interesser og behov.
De 8 indlæringsmåder eller intelligenser vi arbejder med er:
- Den interpersonlige
- Den intrapersonlige
- Den sproglige
- Den logisk-matematiske
- Den rumlige
- Den kropskinæstetiske
- Den musiske
- Den naturalistiske
Marte Meo
Marte Meo er en anerkende og reflekterende pædagogik, som har fokus på den måde, mennesker kommunikerer med hinanden.
I Skovbrynets Børnehus er de voksne rollemodeller for barnet, og vores kommunikation med børnene er anerkendende og støttende. Vi hjælper til børnenes positive udvikling og deres selvforståelse, bl.a. ved at hjælpe børnene med at sætte ord på følelser, handlinger og adfærd.
Marte Meo er en omsorgsfuld tilgang til børn, og der tænkes meget over måden, vi kommunikerer med børnene på: vores tonefald, mimik, kropssprog og brug af øjenkontakt. Der skal være sammenhæng i det, vi siger, og det, vi udtrykker med tonefald og kropssprog.